Hur skriver man om en resa utan att skriva att man är bortrest? Jag vet inte. Antagligen skriver man några meningslösa inlägg med lite bilder, och skriver om sina dagar utan att nämna vart man är, eller med vilka. Och så skriver man ett långt inlägg som man sparar tills man är hemma igen. Här har ni 😉
 
Resan upp till norrland, började på torsdagen. Först med packning från tidiga morgonen... jag och Martin sprang runt som yra 🐔höns. Vid ett tillfälle mitt i smet faktiskt Shaggy! Ut genom dörren, ut på parkeringen eftersom grinden var öppen. Han sprang fram till bilen o luktade, kissade lite på buskarna och hoppade sen snabbt upp i bilen.  Han ville ju bara följa med! 
När bilen var ppackad strax över bristningsgränsen lämnade vi Klevshult. Första stoppet blev i Vaggeryd oxh Familjecentralen. Det skulle vara information om förskolorna så vi tyckte det kunde vara bra. Plus att Martin varit lite anti babycafét så jag ville få honom dit en gång för att "känna på" hur det är. Jag tyckte det var skitmysigt att vara där igen eftersom det var ett tag sedan sist nu. Martin tyckte det var trevligt, erkände han efteråt.  Men jag tror ändå inte att han kommer bli någon stammis där framöver. Tyvärr. 😉
Jaja efter familjecentralen handlade vi resgodis och sen drog vi! Noomie somnade rätt snart och vi tänkte att jaaaa nu kör vi! 
Men hon sov sina 40 min och sen var hon vaken igen. Det blev 3 stopp före Stockholm, alltså körde vi typ 40 min mellan.. Rasta hunden. kissa. Ny blöja. Lite flaska. Kaffe till föräldrarna. Köra lite gran.... och så samma visa igen. Väldigt mycket mer tröttsamt i verkligheten, än jag kan få det att låta som här 😧
Men tillslut kom vi fram! Och efter en kopp the och lite prat med mormor o morfar gick vi faktiskt och la oss alla tre. Ja Shaggy också såklart, men han  fick sova i ett annat rum 😉

 

På fredagen var det dags för fiskemässan!! Fördelen med att vara småbarnsförälder är att man aldrig behöver ställa klockan! Strax innan 8 satt vi vid frukostbordet, och då hade vi varit vakna ett tag... Efter frukost o fix åkte vi iväg. Vi bestämde oss för att ta pendeltåget, som går direkt från mormor o morfar I Upplands Väsby till Stockholmsmässan i Älvsjö. Smidigt!  
Mässan var rätt lik den som var på Elmia i Jönköping förra året, iaf  enligt mig som inte är så där vansinnigt insatt ☺ 
På kvällen var vi tillbaka i Upplands Väsby igen, och åt trerätters hos mormor o morfar och även min farmor var där. Mycket skratt och fipplande med mobiler, tänk allt pensionärerna ska lära sig som Noomies generation får med sig från bröstmjölken! 
 
På lördagen blev det en långpromenad i "mina gamla kvarter" med mormor, Noomie i vagnen, Martin o Shaggy. Efter det fikade vi och sen skulle vi åka vidare norrut....
Resan från Väsby började med lite gnäll från Noomie, men efter  en klämmis och en flaska välling somnade hon. Strax innan uppsala. Och vaknade, strax efter Timrå. Hon sov i 3 timmar! 
Vi hade tänkt stanna och äta lunch längs vägen, men sover barnet så kör bilen! Bara att åka och äta godis 🍬 som gäller... När Noomie vaknade däri Timrå var hon glad (det är drygt en halvtimme kvar att köra då) så vi körde en klämmis till och sen så var vi typ framme! 😊

(Utsikt från Sundsvallsbron)

Söndagen 
Började sådär härligt lugnt för mig! Noomie o Martin gick upp, och jag sov vidare. Noomie hade busat med sin moster,mormor och morfar, och Martin tog en långdusch och åt frukost i lugn o ro. Så bra för alla 😉 Sen blev det en rätt lugn dag, pappa o Martin var oxh kollade på nån fiskeplats och jag, mamma o Noomie åkte till "Integrationspicknick" som anordnades i stan. Det var huvudsakligen nyanlända där, asylsökande vad jag förstår. Lite föredrag från scen och sen serverades kaffe och mackor. Noomie lekte med en jämnårig liten kille, och jag mest nickade vänligt till massa mammor i slöja. Så krystat på nått sätt, när man inte pratar samma språk. Men ändå är det ju lite samma om barnen... så vi pekade på dem och sa "hur gammal?" "Noomie. Han? Hon?" Ja ni fattar. Inga djupa diskussioner direkt, men kändes som en väldigt fin happening att liksom delta i. ☺
 

Sedan följde några lugnare dagar. Martin fiskade, jag hängde på stan... vi tog promenader längs fruset hav och frostiga träd. Och så åkte mamma, Noomie, Martin & jag till Greta i Sundsvall. Greta är min farfars syster,pappas faster, så vi kallar henne för faster.. faster Greta. Fast hon  själv titulerar sig som "mormor" (då hon har 3 döttrar och därav ett gäng barnbarn...) så till henne säger vi Mormor Greta. Knäppt. Mamma och Martin var inte överlyckliga över denna utflykt,  men jag tycker det är mysigt att komma dit och Noomie fick åka rally på Gretas rullator.....hahahahaha!! Det riktigt lyste i ögonen! På Greta!! 😁 

På långfredagen var hela familjen ledig från jobb och skola, och även min äldre lillasyster hade kommit till "Blå Huset" som vi kallar föräldrahemmet. Så vi packade ihop oss efter frukost och gav oss ut på sjön! Det blev en halv heldag med fiske, korvgrillning, kaffe på termos, sova i vagn....... osv. Shaggy var också med såklart, njöt på isen. Unni bar Noomie en stund i selen, vi lekte och busade och hade det allmänt.... underbart. Och det var skönt med bastu och pizza när vi kom hem igen! 😉

(Elin, Elna o Noomie busar med Shaggy)

(Martin fiskar....)

(Moster Unni bär Noomie i selen på ryggen...)



Påskafton blev två filmer i soffan på förmiddagen,sen en långpromenad hela gänget! Shaggy, Noomie, Martin, jag, mamma, pappa, Unni & Elna. Mina två systrar alltså. Vi gick typ 5km på nästan 2 timmar så.... inget träningspass direkt, enligt den där militären, den där träningsgalningen eller den där gamle rutinerade löparen.... gissa själv vem jag menar 😉 Jag o Martin  var rätt nöjda 😉
Sen blev det mat! Ingen påskbuffé skulle vi ha, men efter att en den ena, en den andra, sagt vad man ville äta hade vi en buffé i alla fall. 
Jag dukade med påskpresenterna jag fixat och sen åt vi tills vi inte orkade mer. Och drack lite vin men mest "dooley" det är vaaaaansinigt gott! Men inte speciellt nyttigt..... ☺

(Påskdukning med udda glas och presenter)

(Noomie fick även ett påskägg av sin moster)

Jaha,  osen var det dags att åka hem igen! 
Det tog tid för oss att komma iväg. Det är alltid så... saker överallt, många saker...
 Hund. Fiskeprylar. Nappar. Kläder. Saker. Grejjer. Skor. Nappflaskor. Koppel..........osv. Shaggystackaren var orolig när vi (Martin o jag) sprang runt som yra höns igen,  men så fort vi kom iväg somnade han i bilen! 
Noomie fick busa med mostrarna medans vi packade, sen sov hon i vagnen så vi åt lunch också,  innan vi gav oss iväg -strax innan 13 rullade vi ut ur stan. 

Vi stannade två gånger första halvan, en snabb kisspause och ett matstopp. Det var fullt med folk när vi skulle äta, massa barn som Noomie tittade storögt på. Så hon fick inte i sig så mycket mat....... tacka vet jag "klämmisar"! 😉
När vi bytte hennes blöja där på matstoppet provade hon akustiken i badrummet. 
Ba!
Ba!
Ba!
Ba!
Ba! 
Det ekade rätt bra och hon viskade inte direkt.. Martin som varit ute med hunden visste direkt vart hans dotter var när han kom in i serveringen. Tur det kanske.......... 😆

Sen körde vi på...vi stannade en gång för att äta igen, en snabb kisspause, en gång för att Noomie var ledsen och inte gick att trösta förns hon fick komma upp i mitt knä.... och sen var vi framme! Från dörr till dörr tog de typ 80 milen 10.5 h. Inkl. Pauser. 
Vi är sjukt nöjda med det, själva körtiden brukar vi säga är 8 h. 

När vi kom hem tog vi bara det viktigaste ur bilen, och gick raka vägen till sängen. Tack för den här gången Norrland! Vi ses snart igen ❤

//mamanéa 

Kommentera

Publiceras ej