Egentligen är jag skolad på kondition. Man skulle gå långt, springa 5km, orientera, åka skidor. Jag säger inte att man inte behöver styrka för dessa övningar såklart men mesta dels konditon. 
När jag började träna på gymmet i Habo körde jag alltid 30-45 min på crosstrainern först, sen (lite) styrka. 
 
 
Men, med mamafitness var det tvärt om. Bara styrka första 2 månaderna. Och när kondtionspassen kom in var det typ "45 min promenad" det är ju inte alls samma sak som jag var van vid. 
 
Skillnaden på dessa två "träningsperioder" i mitt liv  var att första gången (gym, dvs mest crosstrainer) gick jag ner snabbare i vikt. 
Andra gången (mammafitness) ändrades min kroppsform. Jag fick bättre hållning och kände mig starkare i vardagen. 
 
Bättre eller sämre? Inte fan vet jag. Kombinationen?
Men, nu sedan jag fått lite mer koll på varför jag har ont i ryggen och försöker förebygga detta, har jag haft lättare att köra konditionspass. Jag antar att det har lite med min gamla hjärna att göra, man gör som man är van. Samtidigt så känner jag att jag mår så mycket bättre efter att ha gjort något Styrkepass... 
 
Såklart ska man väl försöka hitta just sin kombination. Vad som passar en. Martin vill att vi börjar springa den där milsrundan "2-3 gånger i veckan!" Jag är inte helt säker. Dels för att en mil är jävligt långt, dels för att jag fått ont i ryggen den senaste veckan då jag sprungit så mycket. O sen ska det ju hålla i längden också. 😛 Jag vet att jag är något av en periodare, och det kommer säkert nån bra ursäkt attslippa träna om nån månad. Det är ju då man måste hålla i fast det känns skittufft.  Och har man då som mål att "mila" 3 gånger i veckan kommer jag inte palla. 
Och sen, så MÅSTE jag verkligen få tillbaka bålstabiliteten jag en gång hade. Jag tror det är därför jag fått ont. När vi springer över 7 km kommer det, trötthet o värk i ryggen. Jag tror att fram tills (strax innan..) dess orkar jag hålla hållningen o kroppen samarbetar. Men sen blir jag trött och då släpper såklart ryggen först eftersom det är där jag har min akilleshäl. Alla har väl en akilleshäl. . .  
 
Så; mitt recept för framgång: styrka! Fokus bålstabilitet, basövningar, hållning. Back to basis. +EN en-mils-runda i veckan. För att hålla fettförbränningen igång, konditionsträna OCH få kvalitetstid med Martin & Noomie. 😉 
Och då måste vi ju köpa en ny vagn 😇🤗
 
Nu kör vi. 😘
//mamanéa 

Kommentera

Publiceras ej