Ojsan det här inlägget blev visst inte publicerat i tid... nåja, bättre sent än aldrig..
 
Noomie 2.5
Älskade människa 😍 Noomie har blivit en sån fantasisk liten person, med många kloka tankar och funderingar. Hon frågar mycket o funderar ofta på saker som har hänt. Berättar i efterhand liksom.. 
Noomie sjunger ofta. Mycket. Gärna. Det är väl inte så konstigt, nästan varje dag spelar Martin gitarr eller piano o vi sjunger tillsammans. Imorse såg vi på "frozen" och Noomie sjöng med i hela "let it go" 😍
 
Noomie leker rätt bra själv på sitt rum eller i köket när man lagar mat. Det är skönt att hon kan roa sig själv om man behöver fixa med nått, och hon leker mycket med sina olika dockor och nallar, bäddar ner dem, promenerar dem i vagnen.. och så gillar hon legot! Hon har några gubbar som har väldigt bestämda namn o dom grejjar hon mycket med. (Då detta inlägg publicerad i efterhand vill jag bara inflika att gubbarna har utökats o även de nya har väldigt bestämda namn!)
 
 
Jaha här ser ni: "pappa Birgitta"-keps, "Bang"-gubbe med hårband, "Birgitta Melissa"- liten gubbe med "krona", "Mamma Birgitta"-gubben längst bak som knappt syns.. & "nalle". 
Bang fick Noomie i advenstkalendern. Jag trodde det skulle bli en "ny pappa" eftersom "pappa Birgitta" Är en "barn-gubbe" men barn är ju inte så himla fördomsfulla som vi vuxna är. När jag frågade Noomie vad den nya gubben hette sa hon "Bang!" Och sen har hen hetat så..😂
 
Trots. Eller utveckling eller vad man nu ska kalla det.. är något som har kommit mer o mer senaste månaden. Noomie har väl alltid haft åsikter o vetat vad hon vill. Men ibland är hon helt omöjlig och gör tvärt om mot vad man säger o ibland har vi låånga fighter om saker som tidigare inte ens varit ett problem. Som att inte hoppa i soffan. Det här visserligen inte varit ett problem för, vi har inte haft nån soffa... men man lyfter ner, säger nej, förklarar och så på två sekunder är hon uppe igen. Lyfta ner, förklara, hitta på nått annat.. upp igen! Sånna harranger kan verkligen göra mig tokig.. och allt detta nej-sägande. . .  Vill inte! Nej! Inte den! Inte du! Ibland är det ju smidigt att visa varför man bör göra på ett visst sätt, om hon inte vill ha kläder på sig brukar jag låta henne gå till ytterdörren och känna om det är kallt ute. Oftast är det ju kallt ute o då tar hon på sig 👌 men typ borsta tänderna, ta medicin, inte kasta grejjer...... sånt där kan det bli krig om. 
 
Men förutom det, eller kanske just i motsats till det, så är hon väldigt gosig. Hon kan komma upp i knäet bara för att kramas vilket inte är riktigt likt henne egentligen. Hon är väldigt mammig! Martin går bra emellanåt men finns jag i närheten är det solklart vem hon får till. Jag ska natta. Jag ska hämta på förskolan. Jag ska dela maten, hälla upp drickan, borsta tänderna... och framförallt söva henne. Men det är ju mysigt. Vi försöker att göra som hon vill fast ibland går det ju inte. Nångång i veckan måste jag ju få typ träna för mig själv o då får Martin söva fast han har ett betydligt större jobb då än vad jag hade behövt ha.  
 
Att Noomie pratar behöver jag väl knappast skriva. Det är ju inte nått nytt direkt. När Vi var på 2.5 års kontrollen babblade hon med sköterskan redan i väntrummet så hon fick godkänt ;) nu räknar hon också med fingrarna till 10. På svenska. På engelska har hon inte riktigt kopplat på fingrarna, men hon räknar till 10 även där, som "ramsa". 😆 Det är fantastiskt vad Youtube lär dom asså..... på gott o ont kanske. 
 
Noomie älskar att vara ute. På helgerna vill hon gärna gå till skogen o plocka pinnar eller kottar, eller gå till lekparken och gunga och klättra. Noomie verkar vara en social person som har många kompisar och leker bra med andra barn. Jag är så glad för det, jag hoppas det håller i sig. Hon tycker iaf mycket om sina kompisar o rabblar gärna många namn o berättar om saker kompisarna sagt/gjort/känt. 
 
 ---------------------------------------------------------
Nu blir det ju lite svårt att fylla på ett sånt här inlägg i efterhand så det får väl räcka så gör den här gången. 😉
 
//mamanéa 

Kommentera

Publiceras ej