Själv har jag sått potatis idag! 😁 
 
3 rader "Marine" och 5(!) rader "Rocket"- de är jättesmå! Jag kommer aldrig ihåg vilka sorter jag köper, utan brukar läsa på skyltarna varje gång o välja nått som ser bra ut. Rocket tror jag dock jag hade förra året också för jag kommer ihåg att det var så hiiimlamycket av ena sorten! 
Jag köper 2 st 3kg. "Säckar", det blir 3-4 rader i mitt potatisland ungefär, men som sagt rocket är väldigt små så de blir ju helt enkelt fler. 😉 nu hoppas jag det blir potäter till midsommar! 😍
 
Jag köpte sättpotatisarna för kanske... hmm 1 månad sen. Sen har de legat på köksbänken i en ugnsplåt för att få lite fina skott. Martin körde jordfräsen i landet igår och efter det var det bara att börja peta ner. Jag la upp potatisarna som ni ser först, för att se så avståndet blev rätt, och sen tog jag min lilla planteringsspade och petade ner dem en-och-en. Jag försöker lägga potatisen så att skotten är uppåt mot himlen, så växer de lite lättare. Potatisar ska ligga rätt djupt, därför formar jag små "kullar" och det syns tydligt vart raderna är. Man kan behöva fylla på jord ibland när de börjar komma upp o inte är exakt där jag lagt "extra jord".. återkommer om det 👌 
Sen är det bara att vattna.. vilket inte hade varit några problem om man hade haft en vattenslang. Men så klart har själva vattenledningen till mitt ute-vatten fryst sönder i vinter så jag fick köra med kanna.................... inte att rekomendera!! 
 
 
Förutom potatis satte jag lök, både gul & röd, och morötter! Sen har jag 3 sorters blåbär som ni ser bakom den vita brädan, spännande att se hur de växer i år-det BORDE komma bär på dem! 😊
 
Idag har vi också fått igång "Ernst" alltså våran robotgräsklippare! För att få igång Ernst hade vi kommit överens om att gräva upp några buskar vilket medförde en del omplantering, tilljämning av marken och kånkande på jord o växter över hela trädgården. Fram o tillbaka.. Sen städade jag iordning "mitt skjul" och hängde upp alla spadar och grejjer.. och så har Noomie badat i baljan mittpå gräsmattan! En rätt produktiv o väldigt härlig ledig dag mitt i veckan alltså! 😎
 
//mamanéa 

Kommentera

Publiceras ej