I helgen var det dags för 50-års-kalas för mina föräldrar (och syrran som fyllt25 o farmor som fyller 75) i Stockholm, jag o Noomie åkte bil upp, det tog rätt precis 4,25 h från dörr till dörr. Vi stannade 2 gånger, köpte kaffe o gick på toa, och 2a gången skulle vi åka rutchkana men den var stängd tyvärr så det var inte så lätt att få tillbaka Noomie till bilen.. 😔 Hon fick dock en ballong som gjorde livet lite lättare..

Vi kom fram till farmor o fikade där o lekte ett tag innan vi åkte över till mormor o morfar där festen skulle vara. Det var mat o dukning o allt möjligt och tillslut var allt klart och gästerna kom. Hela min släkt var där; mormor o morfar, farmor, farfar o hans fru, moster & farbror, kusiner, systrar med pojkvänner och så Noomie o jag. Alla utom Martin 😂 vi åt 3-rätters middag, toast med vegansk skagenröra (jag var skeptisk men det var oväntat gott!), tjälknöl med potatisgratäng & svampsås och sen glass med hjortron. 🤗
Vi pratade o skrattade och Noomie lekte o höll show såklart och det blev en riktigt trevlig kväll. 

Söndagen inleddes med plattan o film för mig o Noomie innan alla andra vaknade.. när det tillslut blivit lite liv i huset blev det storfrukost för 15 pers och sen började fixandet. Då mormor o morfar varit lite dåliga under hösten ville vi hjälpa till att fixa lite extra, så det städades efter festen, byttes glödlampor, sattes upp ljusslingor, skurades badrum, torkades golv, tvättades upp dukar, förbereddes mat o allt möjligt. Det var kul att se hela de 2 (3? Noomie var väl inte superengagerad..) yngre generationerna fixa i hela huset. 
När huset var återställt åt vi lunch och sen åkte några o vi andra satt kvar i soffan och pratade ett tag. Sen, var det dags att åka. Hem för mig i en helt tom bil, och Noomie skulle som jag tror jag sagt följa med mamma  o pappa till Norrland. (Jag jobbar nämligen kvällskift kommande vecka och  det är helt enkelt omöjligt att få ihop rent tekniskt eftersom Martin är i Linköping) Det var skitkonstigt. Kramade alla hejdå, bar ut våra väskor till parkeringen o jag ställde min i min bil o Noomies i mammas o pappas bil.. kontrollerade bilstolen, packade in alla leksaker, och skulle sätta in Noomie.
 "Hejdå mamma!" Sa hon glatt o gick mot bilen (nähädu unga dam jag ska ha en kram! Tänkte jag o busade med henne) pratade med henne o sa att hon skulle ha så kul, sköta sig, att jag älskar henne... "jaja, jag ringer om det är nått mamma!" Sa hon, skitpeppad på att åka SJÄLV med "Mommo o mossa".

Tårarna brände innanför ögonlocken men jag blinkade bort dem o vinkade av dem. När deras bil kört iväg skyndade jag mig in i min bil och bara vinkade kort till de som stod kvar innan jag körde. 
Jag riktigt fulgrät, hulkade, hade ont i magen och tårarna sprutade i några minuter, sen ringde jag Martin o pratade med honom lite så jag lugnade ner mig. Min hjärna lugnade dock inte ner sig utan jag fick värsta knäppa katastrof-tankarna (tänk om dem krockar, tänk om jag krockar, tänk om Noomie blir sjuk eller gör sig illa o jag inte är där..... osv.) Det blir ohållbart med så tankar, speciellt om man kör bil, speciellt genom en storstad som Stockholm, så jag satte på "Skäringer o Mannheimers podd" som jag börjat lyssna på från början, och satt o skrattade med dem istället. 
Sen gick det bra. Jag fortsatte lyssna på podden och körde på, stannade inte förns i Mjölby för att köpa mat o sen ringde jag Martin igen o vi pratade resten av vägen hem nästan.
Väl hemma packade jag upp o sen satte vi oss i soffan o synkade kalendrarna framöver o pratade. Vi har ju nu som sagt Noomie i Norrland en vecka, o på ett eller annat sätt ska hon hämtas hem nästa helg. (Vi vet fortfarande inte riktigt hur men.. det kommer väl lösa sig) under denna  vecka ska vi jobba (i varsin del av landet..) som galningar vår två, jag kväll o han "lite blandat-hela tiden" så vi lär väl knappt höras. Sen framöver är det julbord med jobben, vi ska vara barnvakt till kompisars barn, julklappar ska fixas nångång däremellan, vi har bestämt oss för att fotografera huset inför försäljning så endel måste fixas inför det..... och så... jah.. lite annat.. 🤣😂 
Tusen bollar i luften just nu och jag tycker det är vääääldigt jobbigt att ingenting är löst utan det är bara massa "det får vi lösa" och "det tar vi lite närmare"... vi vet inte ens vart vi ska bo än! 😂 Ändå kommer vi förbereda för försäljning av huset för det är tydligen en del jobb innan själva huset är sålt, så det är lika bra att börja i tid. Vilket också känns... så dubbelt. 

Nähä, nu får jag väl gå upp o äta frukost o sen ska jag ut i skogen med Shaggy! Äntligen ska min lilla stackars vovve få vara prio ett en hel vecka 😍 han kommer ju alltid i andra hand efter Noomie stackarn 😆 men är ju lika glad för det ändå såklart, bara han får vara med är han nöjd, men nu ska han få gå lång-promenader, badas, skämmas bort med tuggben o pysslas om - tur jag har han ändå för det kommer ju bli tyst, tomt o ensamt här när jag är själv........ och gud vad jag ska sova på mornarna istället för att lyssna på Youtube som det brukar vara 😂 

Men saknar Noomie... det gör jag såklart redan. 
//mamanéa 



Kommentera

Publiceras ej