Åh snart snart snart är det dags för adventskalender på teven, och  kvällen mot den första december ska jag smyga upp adventdkalern till Noomie!! Konstigt dock, jag är helt säker på att det var tomten som fixade adventskalender när jag var barn....... 😂

Tradtionen i min familj är ett pussel i kalendern. I år är Noomies 4e advent, 3e gången vi använder kalendern men faktiskt första gången som det är ett pussel i. förra året fick hon "noas ark" med djur o båt i paket de olika dagarna, och året innan fick hon små  "bonngårdsdjur" varje dag.. men nu är det dags för pussel! 
Jag har varit så taggad på att fixa detta hela hösten, o letat efter ett pussel som är lagom svårt men ändå roligt, mönster/figurer hon känner igen och så lite lagom med bitar.. tanken var att hon skulle få några pusselbitar varje dag, förutom söndagarna då det kunde vara nått annat paket. Men.. när jag väl hittade ett pussel fick det faktiskt bli så att det blir pusselbitar VARJE dag, o på söndagarna blir det två paket istället.. haha busigt va!? 


Ser ni vem det är? Prinsessan Sofia den första såklart!! Det blev ett hundra-bitars pussel och det kändes rätt rimligt för jag räknade ut att det skulle bli ungefär 4 pusselbitar per dag om hon får varje dag. Men problemet var ju bara... som ni kanske ser på bilden.. att jag först var tvungen att bygga ihop pusslet! O jag gillar ju inte ens pussel!! 😂 Den lilla detaljen hade jag inte riktigt tänkt på..... 


När pusslet var färdigbyggt skulle det ju dock delas upp i lagom stora portioner, dag 2 måste ju kunna byggas på dag 1 osv och så helst utan att avslöja prinsessan för fort. Det var ju en stor del av spänningen minns jag, att klura på vem/vad det kunde vara på bilden som sakta sakta växte fram....Vi får se om jag lyckades med matchningen sen eller om jag blandade ihop allt tillslut 😁 Ner i små små paket o så knytas fast på bonaden som mormor gjorde till mig det året jag berättade att Noomie skulle komma.



Och sen "söndagspaketen" Första söndagen får hon som ni kanske gissar en bok, De kommande två söndagarna får hon ett 2-pack t-shirts från H&M 😆 alltså det är ju bra med saker man behöver inte bara massa prylar för paketens skull.. Det är en tröjja/söndag alltså, långärmad t-shirt med mimmipigg på. Sista söndagen är det en tjocktröjja från PompDeLux som jag köpte i somras. Jag köpte en likadan till Noomie förra vintern, och den  har varit både mysig fin och hållt bra så jag tyckte det kunde vara kul med en till lite större. Dessutom fanns den nu (eller ja i somras) i en mörkblå nyans som blir så himla fin på Noomie så den blir perfekt! Annars är jag inte jättemycket för PompDeLux kläder faktiskt.. de är rätt dyra och jag tycker inte att de har så mycket bättre kvalité att det är värt pengarna. Sen är det ju väldigt fina kläder dock, men personligen gillar jag VillerValla mer i stilen 😉 Men det var ju en annan historia.. 😆

Vad har ni för adventskalenderstraditioner? ❤
//mamanéa 









Kommentera

Publiceras ej