Långledigheten avslutades igår med god mat, tända ljus och nöjdhet över att vi fått väldigt mycket gjort i helgen. 5 flyttkartonger stod i Martins bil och körs upp till Linköping redan nu, en hel del saker rensat o slängt, vi har first nyår med vänner, gjort utflykt till Värnamo Simhall med lilla familjen och sist men inte minst körde vi en städning av huset också; damsugning o skura av golven, den känslan alltså! Nu är det nästan sådär "mäklar-fint" igen och vi kan börja 2019 så smått 😌

Bebisen lever rövare i min mage XD senaste veckan har det varit fullt liv morgon som kväll och det är ju otroligt skönt att känna den lilla/lille där inne men samtidigt är det rätt jobbigt att få dessa smällar både ner mot kissblåsan, in mot magen eller upp mot revbenen.. 🤣 och sen om hen nu skulle ha en lugnare dag skulle jag såklart få panik så bäst för bebben att den fortsätter ha party 🤔😎 
Det känns iaf inte lika läskigt som det gjorde när Noomie låg i magen. Kanske för att jag vet vad som väntar nu.. kanske för att jag på nått sätt förstår  att det är en bebis, inte en ailien där inne..? 🤔 

Dock denna foglossning...............Jag hade ju ont i ryggen med Noomie, dels långt före graviditeten o sen under o efter.. den ryggvärken har jag INTE nu! Dels har väl 3 år av läkarbesök, röntgen, träning o sjukgymnastik förhoppningsvis gjort sitt, men också den där detaljen med relaxin tror jag påverkar positivt hur knäppt det nu låter.. men att lederna blir mer flexibla gör nog att smärtan blir mindre, om ni förstår hur jag tänker... iaf! Ett nytt problem då som har uppkommit är vad jag tror att man kallar för foglossning. Bäckensmärta är tydligen det moderna ordet på 1177 men grejen är det samma. Kroppen utsöndrar ett hormon (relaxin) som  gör att muskler o leder blir mjukare för att barnet ska kunna födas. Såklart blir bäckenet som mest påverkat eftersom det är där man föder.. jag har känt lite av o till framförallt i ryggen/svanskotan o tyckt att det hänger ihop med mitt gamla ryggont. Men.. den senaste veckan  ungefär har det flyttat sig fram till höfterna och nu kan jag varken lägga benen i kors eller ta stora steg när jag går. Alltså benen i kors varken sittande eller liggande. Stående är det rakt upponer axelbrett mellan fötterna och "yoga-stå" dvs hålla 3 punkter av foten lika belastade. Stortån, lilltån och  hälen... Jag har mina knep iallafall 🙃

Det andra "läskiga" är att Noomie idag ska till en sammanslagningsförskola..  Vi kunde inte pussla ihop ledighet till henne för dessa 3 dagar så det blir en  annan förskola dock med 2 av hennes ordinarie pedagoger. Jag är lite nervös och tycker det känns sådär men Noomie var aspeppad igår på att spana in "en annan förskola" och frågade om det fanns rutschkana, om hon skulle vila där, om vilka barn som skulle komma dit... osv 😎 så det ska nog gå bra, jag får hålla tummarna bara 🙈


//mamanéa 

Kommentera

Publiceras ej