Ett fenomen som jag i sak inte tänker ifrågasätta (eh, ja, klart som f-n dages föräldrar har en smartphone i näven?!), men, jag facineras av föräldrars ovilja att samspela med sina barn, till följd av en telefons beroendeframkallande flödesaviceringar..
 
På GEKÅS häromdagen upptäckte vi "leklandet på 4e våningen". Rekomenderas varmt när 4åringar behöver springa av sig lite efter att mycket tålmodigt vandrat gångarna upp och ner och upp och ner, tittandes på duschtvålar, pappa-strumpor och blomkrukor. Det var nog banne mig också första gången jag NÅGONSIN använde mig av ett uttalat "Amnings-rum". Jag har inga större problem med att amma offentligt, förutom att jag tycker det är skitjobbigit varenda gång, men det var helt enkelt för högljudt på leklandet.
 
Lugnare än leklandet, stort plus för sköna fotöljer och bra med micro, vatten(+muggar) och skötbord fanns vid de små toaletterna utanför.)

Iaf, leklandet och mobiltelefoner. DET SATT SÅ MÅNGA FÖRÄLDRAR DÄR MED SINA HUVUDEN BÖJDA NER I SINA TELEFONER. Medans ungarna sprang som skållade illrar mellan rutchkanorna och bollhavet. Wow. Och som sagt, följden av detta var ju att ljudnivån var långt över "det gröna örat" som markerar en hälsosam ljudnivå i så många klassrum nuförtiden.
Och vad gör föräldrarna? Inte kollar balansen på kreditkortet antar jag, eller svarar på ett ASVIKTIGT meddelande och sen återgår till barnen? Nä, de bläddrar. Facebook eller instagram, pinterest eller aftonbladet, vad vet jag - kanske nån himlans blogg?!
 
 
Men jag blir påriktigt illa berörd av det här beteendet, att vi skiter i våra ungar och låter dem löpa amok..?
Och på ett sätt är det kanske samma sak om man sitter och läser i tidningen som Alfons pappa ofta gör, eller sitter och småpratar några vuxna medans barnen springer runt, men då har man på nått sätt ett annat "öra" och kan upptäcka vad som händer.. visst?
 
Sen såklart, att man tar upp sin telefon, eller sitter o bläddrar en stund, är väl helt klart skönt och ibland behöver faktiskt mamma o pappa få vila lite också, men ett litet tips då: låt inte ditt barn springa runt och skrika helt vilt bara för att du är trött! Njae, där går faktiskt gränsen...
 
//mamanéa


1 kommentarer

Rebecca

19 Aug 2019 16:18

Vi har faktiskt reagerat på det där framför allt på Leos. Nu ser Leos Linköping och Leos Luleå ganska olika ut. I Luleå finns mycket mer fåtöljer runt om i lekområdet för föräldrar att sitta på. Men konsekvensen av det - vilket vi stötte på varenda gång - var föräldrar som använde Leos som barnpassning medan de satt med en kaffe och telefonen. Helt utan uppsyn på barnen eller deras beteenden. Jag kan inte minnas att jag hört en annan förälder uppmana sitt barn att leka snällt, tänka på andra barn, små barn eller korrigera dåligt och våldsamt beteende mot andra barn. Framför allt inte föräldrar till barnen 6-10. Värst är de som sitter i en fåtölj med en telefon. Jag tycker det är hemskt. Det är ju i sådana miljöer som barn får sådan övning i hur de ska vara mot andra. Andra som inte lever i deras vardagsbubbla. De gånger man var på Leos vardagar på kvällstid (för då var där alltid extra många telefonföräldrar) då fick man verkligen vakta Lexie. Inte för att hon skulle trilla eller fastna, utan för att det inte fanns några andra föräldrar i närheten som påminde SINA barn om att vara hänsynsfulla eller påtalade när de betedde sig illa.
Då snackar vi liksom inte problem med hög ljudnivå. Då snackar vi barn som absolut KAN förstå bättre som springer över 2- och 3-åringar, knuffar, trängs och beter sig allmänt illa utan att någon säger ett ord.

Nej, det är inte okej att checka ut som förälder bara för att man är i ett lekområde och för att en själv är trött.
Du är inte den enda som blir illa berörd. Jag tycker det är rätt läskigt. Jag kan sitta och tänka att de här barnen ska ut utanför lekområdet sen och träffa andra, kanske Lexie... Vad tror de är acceptabelt beteende när de kommer ut dit? Hur tror de att de får behandla andra då? Där tror jag faktiskt att det är jätteviktigt att vi vågar vara medföräldrar. Hur opopulärt det än må vara.

Kommentera

Publiceras ej