I början av graviditeten kunde jag promenera som vanligt. Men sen fick jag ont i ryggen och blev feg och i typ 5-6 veckor vågade jag inte röra mig alls. Mer än nödvändigt. 
Jag fick ont av att gå på jobbet och hemma tog jag ut Shaggy i trädgården och sparkade boll. Maximum.
 
Sen var vi och handlade på CityGross strax innan jul och bara sådär hittade jag en DVD på en hylla med gravidyoga. Jag kan inte direkt säga att jag letade efter den. Den bara stod där, och jag kände att jag var tvungen att prova. Så för ca 99:- (eller var det 119:-?) fick jag en ny start. 
 
 
 
Så himla värt det! Jag rekomenderar det STARKT! Gravid Yoga
Första gången var det svårt såklart, och jag klarar fortfarande inte alla övningar till 100%, men jag kämpar på. Jag försöker göra passet 2 gånger i veckan, men det blir snarare 1,5ggr/vecka. (På två veckor gör jag det 3 gånger).
 
Och nu, för det första: jag känner inte alls att jag har lika ont i ländryggen längre! En gång i vekan tar jag o Martin  o Shaggy en långpromenad (söndagspromenaden) och sist gick vi 9 km! På två timmar. Så kan verkligen inte säga att vi går fort. Jag tar korta steg och går bara så fort som känns bra. Men jag gick 2 timmar. Utan att få dödsont i ryggen.
För det andra känner jag mig starkare i ryggen och dagarna efter att jag tränat känns ingenting omöjligt. 
Och sist men inte minst har jag fått bättre koll på mina knipmuskler tack vare bäckenbottenövningarna som finns med på dvdn. Det är inte så långt avsnitt,kanske en kvart, men det är grymma övningar och jag tror att jag kommer ihåg att knipa mer tack vare de få minuterna av koncentration. 
 
Så, rekomenderas varmt!
 
Dessutom har jag läst flera andra rekomendationerom gravidyoga i allmänhet, och många skriver att de tack vare yogan klarade av förlossningen bra och kunde hålla sig fokuserade och hyffsat utan smärtlindring form av starka mediciner. Det vill jag också gärna slippa. Starka mediciner alltså ;)
 
/Néa

Kommentera

Publiceras ej