Jaha så det blev julafton i år i alla fall. Jag hoppas att det lugn som jag känner  kan sprida sig till många andra som skulle behöva det lite idag, när man stressat med att slå in sista klapparna igår kväll, lägga fram kläder till hela familjen, laga mat till det fantastiska julbordet.. byta om, göra sig vacker, och så ska man iväg,  packa in allt, ungar-hundar-hembryggt äppelvin..... Sminka sig i bilen för det hann man inte...
 
Phu. Jag känner hur pulsen stiger av bara tanken.
 
Vi fick komma hem från sjukhuset igår men Noomie är ju fortfarande sjuk o både jag o Martin är väldigt slitna av den senaste veckan. Fast vi har suttit instängda på typ 10 kvadrat och inte gjort typ nått, så tar det otroligt på krafterna att se sin skrutt sjuk. Och oron... bara den kan man bli sjuk av. 
Så att åka till min släkt o fira som tanken var från början, orkar vi inte. Dessutom finns det ett par "gamlingar" där och att utsätta dem för Noomies baciller kändes inte heller så smart.... Martins familj firar i Svensjö bara några mil bort, men vi orkar som sagt inte med massa folk och Noomie är faktiskt inte frisk än. Så vi blir hemma. "Bara" vi tre. Och Shaggy 😉
 
Dagen började med tomtegröt som Martin kokat, han gick som vanligt upp några timmar före mig. Sen provade vi det där sällskapsspelet, som vi köpte påvägen hem från sjukhuset. 
 
 
 "Catan", ett strategispel kan man väl säga. Rätt kul, man fick fundera över varje drag och det blev precis lagom med krig 😉 Martin vann varenda gång, jag tror det blev 4 omgångar totalt under dagen. Men, lugnast så 😉 
 
När vi hade provspelat en gång tog vi tag i att få lite julstämning. Jag hade köpt pepparkaksdeg, och ingredienser till julgodis. Så jag o Noomie kavlade pepparkakor, och Martin rullade mozartkulor. Åh så goda!  
Sen fixade vi lunch, iform av skinkmackor och ännu mera julgröt. Och sen skulle Noomie sova, och vi spelade en gång till. När det var dags för kalle sov Noomie fortfarande o först tänkte jag väcka henne men nä, varför? Hon förstår ju inte tjusningen med det o hon behöver ju sova... så jag fick titta själv. Martin rullade köttbullar och förberedde julbordet, och kom in o tittade på favoritsenerna 😎 
 
Jaha, sen åt vi då Julbord. Färdigköpt skinka i skivor, rödbetssallad, doppigrytan, Martins köttbullar... Noomie har fått "läkarens order" att "äta o dricka det hon vill!" Så till henne gjorde vi fiskpinnar o ärtor OCH KETCHUP haha. hon åt mest ketchup 😝
 
Noomie fick sina julklappar, en panda o en bok, och vi lekte lite, dansade, sjöng och spelade CATAN om vart annat. Sen skulle vi se film så vi bunkrade upp i soffan med godis, glögg, julmust o mackor och satt där resten av kvällen. 
 
Vi var inte ute en enda gång. Mer än för att släppa ut Shaggy, och jag tände ett ljus på trappan när det började bli mörkt..Dagen blev lite i lugnaste laget för min del,  jag hade gärna "firat jul" med lite släkt,  men det var inte rikrigt en valmöjlighet vi hade efter omständigheterna. Och julbordet kanske var lite i minsta laget men det var det vi orkat/hunnit med  att fixa på en dag. Men det var mysigt och vi hade det absolut bra så..... så blev det den här gången. Jag är glad att vi iallafall fick vara hemma o slapp sitta i en sjukhussäng och stirra i taket. 
 
 
God Jul 🌲🎉❤
//mamanéa 
 

1 kommentarer

Amanda Jona [SPONTAN]

25 Dec 2016 15:48

Lät som att ni fick en fin julafton tillslut! :)

Kommentera

Publiceras ej