Jag hatar egentligen det där ordet. Karriär. Det har sån negativ klang tycker jag, om att man ska klättra på nån hiarkisk stege. Alltid vilja ha mer och inte låta sig nöjas. Och utan en tanke på närmsta omgivningens situationer i form av kollegor som man kanske trampar på tårna (eller snarare hugger med kniv i ryggen) för att ta sig dit man vill. Gå över lik. För att bli känd, få högsta lönen, bästa tjänsten..
 
Fast det är väl kanske inte det ordet egentligen betyder..
 
Men det är ju så man säger. Och det är.väl det jag gör. Eller nja,  jag är vansinnigt noggran med att aldrig trampa ner någon eller hugga nån i ryggen. Och jag har egentligen inget guldskimrande mål i form av en superfantastisk lön eller något drömjobb högst upp på en hiarkistege....... jag vill bara förändra**** världen till det bättre. Jag vill påverka människors vardag till det positiva och utveckla, inspirera och vägleda människor till framgång. Hjälp vad flummigt. 
 
Något som är rätt o flummigt är väl dock de andra orden. Mamma. Ja det är jag. Jag har fött ett barn ur min egna kropp och det barnet kallar mig sin mamma. Det är väl definitionen? 
Och kvinna. Ja. Hur för hen jag än må vara, så är jag en kvinna. Jag vill vara det. Jag har aldrig velat vara man och jag är stolt över att vara kvinna. 
 
Sååå till syftet med det här inlägget;
"Åhå går hon på dagis nu då?!"
(När du jobbar heltid? Ehh ja. Hennes pappa har  ju jobbat heltid ett bra tag...)
"Vi kommer aaaaaldrig skola in våra barn före 3år"
(Det är då det blir gratis med 15h, undrar om det påverkar nått...)
"Mhmm långa dagar nudå.... hur känns det i mammahjärtat?" 
(Precis lika jävla underbart som det känns i PAPPAHJÄRTAT din dummefan. Vi önskade oss barn som vi kunde lämna bort större delen av dygnet.)
 
Jag blir så trött.
 
Men jag vägrar utplåna mig själv. Jag vägrar lägga allt annat på is o bara sitta av tid och vänta på någon form av tillväxt som gör det lugnare igen. Visst skulle jag vilja pausa tiden för ibland kan jag inte fatta hur fort det går. Och ibland får Noomie flera långa dagar i följd och då känner jag mig faktiskt som världens sämsta mamma. Och ibland är Noomie ledsen när jag lämnar henne o då undrar jag varför jag plågar oss båda med detta. 
 
Men jag vägrar utplåna mig själv. Jag vill inte lägga mig själv, o min karriär, på hyllan på obestämd framtid. "Fast du kunde ju jobba typ 50% och bara 4 dagar i veckan och..." neeeejj! Det KAN jag inte. Jag har ju fått en chans här att visa vad jag går för o den kan jag inte bara skita i.
 
Ändå börjar jag öppna upp för tanken på att någon gång i framtiden försöka få ett till barn. Och då lägga mig själv o mitt liv på hyllan ett tag. Ett år eller så, medans jag är hemma. Den här gången vet jag ju vad jag ger mig in på. Det är inte så "bara" att få barn, iaf var  det inte det för mig. Och nej ni behöver inte börja spekulera i att jag är gravid när vi ses nästa gång, Martin är VERKLIGEN inte på där än. Och det krävs ju liksom två...... 😉 
 
Men hmm.. jag vet inte riktigt vad jag ville säga med det inlägget längre. Eller jo typ sluta gnälla. Sluta tjata, gnälla, kommentera och reagera på hur andra ller att göra. Stanna hemma i 17 år om du vill. Börja jobba efter 3 veckor. Bara du inte dömmer dom, som inte gör som du. Jävla mammamaffia*. 
 
Det finns en särskild plats i helvetet, för kvinnor som inte hjälper varandra.
 
 
//mamanéa 
 
 
 
 
*mammamaffia, jag vet att jag slängt mig med uttrycket innan och att det missförståtts. Jag menar inte mammor som gör det som dom tror är det bästa för sina barn. Jag menar mammor som gör det som dom tror är det bästa för sina barn, och KLANKAR NER PÅ ALLA ANDRA som väljer att göra nåååågot utanför "den rätta" ramen.
 
****Rädda världen, var det jag skulle göra "när jag blir stor" om du hade frågat mig för... 10 år sedan...

4 kommentarer

Johanna

28 Feb 2017 21:09

Det ena utesluter inte det andra! Självklart kan man vara karriärskvinna, mamma och kvinna. Och att folk frågar om det är jobbigt att vara ifrån noomie nu betyder ju inte att frågan är riktad för att du är kvinna. Sedan håller jag med om att fler kvinnor får sådana frågor än män. Om det beror på samhällets syn, männen och kvinnornas vänner eller kanske att man själv har tidigare tagit upp det tidigare vet jag inte ;) Man får helt enkelt stå ut med att folk ALLTID kommer ha åsikter om hur man lever och lär :P det är bara göra det som funkar bäst för dig och din familj och skit i de andra bättre-veta-typerna ;)

https://eu-central-1.tchyn.io/unitedbloggers-production/uploads/sites/406/2017/02/img_4767.jpg?quality=90


Svar: Haha ja, jag håller med dig i mycket av det du säger, men inte en grej. Att man får stå ut. Nej, sorry, men man ska fan inte behöva stå ut med nånting. Antingen tycker man det är okej o då kan man ju inte klaga, eller så tar man ställning o säger man ifrån . Man står inte ut bara för att. Inte jag iaf. Aldrig. Däremot ska man ju göra det som passar bäst för sig själv o sin familj, såklart. O folk får gärna fråga oavsett, annars får man ju inget veta 😉
Linnéa Lundgren

Johanna

02 Mar 2017 10:09

Du kan inte förändra alla att tycka som du gör. Det gör ju du samma sak, försöker ändra deras åsikt. Vad jag menar är att alla har rätt till sin åsikt men att man själv bestämmer vad man gör med det. Du behöver inte lyssna, du ska inte lyssna! Den enda som mår dåligt över andras åsikter om dig är du själv. Så det bästa är att försöka skita i det ;) förstår du vad jag menar eller blev det rörigt? 🤔😂

Svar: Neeeej, jag vill inte tvinga nån annan att göra eller tänka något annat än de nu gör. MEN det betyder ju inte att jag inte tänker framhäva mina egna åsikter 😎
Linnéa Lundgren

Becca

02 Mar 2017 22:38

Klart man får försöka ändra andras åsikter. Särskilt om de kastas på dig oönskat. Det är ju så vi lär oss som vuxna; genom att dela åsikter och argument och vara mottagliga för att någon annan kan ha en bättre ståndpunkt.
Sen kan man inte tvinga på någon annan sin åsikt. Men det är en helt annan sak.

Vad är det som säger att de här andra människorna med alla åsikterna måste trycka ner dem i halsen på Linnéa helt oombett?! Särskilt om de uppenbart sänker henne. Bara för att du har en åsikt så betyder inte det att du måste störa resten av världen med den. Man får faktiskt säga ifrån om någon trycker en oönskad åsikt på dig - oavsett åsikten. Skulle du skita i det om en nazist kom och talade om för dig hur saker är och hur du ska leva utifrån sina värderingar? Hen har ju också bara sin åsikt...

Johanna

04 Mar 2017 17:26

Becca jag tror du missförstod mig 👆🏻 Vad jag menar är att alla har rätt till att ha en åsikt! Och självklart ska man säga emot orättvisor. Men att man inte kan ta ifrån människor deras åsikter utan att man isåfall får försöka skaka av sig det. Bemöta det, självfallet men man måste ändå låta människor ha en åsikt :) inte att det är okej att folk säger nedvärderande saker om dig, det är inte det jag menar är okej. Utan att man inte kommer komma ifrån ett åsiktsfritt samhälle, vilket både är bra och dåligt!

Kommentera

Publiceras ej